Úterý, 22 října, 2024
Fotogalerie

Oparno – náš ekologický pobyt ve mlýně + FOTO

Oparno – náš ekologický pobyt ve mlýně

1. – 28. 4. 2024

Oparenský mlýn je citlivě zrekonstruovaný soubor mlýnských stavení sloužící jako středisko environmentální výchovy a také jako turistická základna Asociace turistických oddílů mládeže České republiky.

Mlýn leží v katastru obce Oparno, která dnes spadá pod obec Velemín. Tu najdeme v jihozápadní části CHKO České středohoří pod svahem Lovoše, v zeleném Oparenském údolí nachází na Milešovském potoce. Mlýn, jehož starší názvy Konradsmühle a Deutschmühle prozrazují, kdo byli jeho původní obyvatelé, je velmi hodnotnou součástí celého údolí a má dlouhou a zajímavou historii.

Areál mlýna tvoří obytné stavení, mlýnice, menší obytný domek a stodola. Jeho nejstarší částí je pozdně renesanční mlýnice, kde se kromě původního zdiva dochovala i renesanční okenní mříž. Ostatní budovy vznikly kolem roku 1830. Větší obytný dům s hrázděním v patře má dnes klasicistní podobu. Poslední významnou stavební úpravou prošel Oparenský mlýn v roce 1932. Z této doby pochází několik pěkných detailů secesní fasády, včetně německých nápisů nad dveřmi zanášky.

1. den – pátek

Do mlýna vyrážíme v poledne. Po mnoha dnech mrazu zimy a plískanic jako by se nebe otevřelo jen pro nás a je nádherně, sice chladno ale den je průzračný, modrá obloha a jen sem tam obláček. Cesta sluncem prozářeným Českým Středohořím byla jedním slovem nádherná, světle zelená barva střídala ještě světlejší rozkvetlé louky na pozadí pomněnkového obzoru.

Cestou jsme se stavěli v Litoměřicích, abychom zavzpomínali na loňské velmi zdařilé Uniteys a již nás vítá bájná hora Říp, když chvátáme do Chotiměře, odkud je do mlýna už jenom skok.

Ve mlýně nás přivítala Jana společně s paní provozní a po chvíli přijela i paní správcová Podroušková. Ukázalo se, že všechny ve mlýně kdysi pracovaly. Udělali jsme proto exkurzi mlýna, je opravdu krásně opravený. A máme možnost si vybrat, ve které z mnoha ložnic budeme spát.

Postupně se sjíždíme, večer opečeme buřty, jdeme na vycházku. Příroda je zde ke svým návštěvníkům opravdu štědrá, je to paráda, jak hýří krásou a barvami.

Den jsme zakončili společným rozsvícení a zhasnutím svíčky a poděkováním.

2.den – sobota

Sobota nás probudila azurově modrým nebem a je opět nádherný den připravený přesně pro nás.

Nejprve společná ranní rozcvička a pak hurá na snídani. Po ní jsme provedli ranní invokaci, rozsvítili společně svíčku a řekli si jaký bude program na dnešní den.

Při prvním workshopu jsme se rozdělili do dvojic a říkali vzájemně protikladná slova, Ta jsme potom začali psát a kreslit na společný obraz. Děti i dospělí s radostí spolupracovali.

Společná dopolední vycházka směřovala na hrad Oparno. Procházeli jsme jarním bukovým lesem a žasli nad genialitou a nádherou přírody. Také přijela z OUT Petra Zelená se svojí dceruškou Dádou.

Oběd byl též společný, domácí sekaná s bramborem, vařil Martin den předem doma, to jsme si pochutnali!

Po obědě nás čekala opravdu velká práce, pracovali jsme na tvorbě vize naší obce, doslova jsme udělali brainstorming a každý přispíval svými názory a náměty. Jana vše zapisovala. Odpoledne zbyla také chvilka na malou oslavu narozenin našeho nejmenšího účastníka – oslavil 5 let, Jeníčku všechno nejlepší!

Odpolední vycházka na zavedla do Oparenského údolí podél Milešovského potoka, nemohli jsme se nabažit, jarní příroda byla opravdu překrásná. Odpolední workshop po vycházce se týkal nácviku reflexních plošek na chodidlech.

Den utekl jako voda a večer jsme opět zakončili u společného táboráku opékáním buřtů. Večer nám však připravil ještě jednu překvapení ve formě melodie a hudby alternativních hudebních nástrojů, kterých se chopili naše milé děti. Zjistili jsme, že je velký rozdíl, zda hudební nástroje jsou použity v místnosti či venku v přírodě, kdy vyluzovaný zvuk je nádherný, tajemný a tklivý a nese se daleko.

1. den – neděle

V neděli ráno jsme začali ranní sdílením po snídani jsme společně šli opět na hrad Oparno, abychom uklidili velké množství odpadků, které jsme tam den předtím v sobotu viděli. Vzali jsme si s sebou igelitové pytle, rukavice a hlavně velkou dávku nadšení. Šlo to poměrně rychle protože nás bylo mnoho dospělých i dětí. Dokonce jsme tam přímo na hradě překvapili spáče, kteří tam spali pod širákem, ti opravdu zírali, jaká skupina se na nádvoří přihnala a co děláme.

Pak už jsme spíše organizovali úklid, udělali jsme opět společně oběd a poslední bylo rozloučení v kruhu u studny. Poděkovali jsme přírodě, poděkovali jsme si navzájem, rozloučili jsme se a rozjeli jsme se každý svým směrem. Část účastníků se ještě rozjela na výlet do Žatce.

Ekologický víkendový pobyt byl opravdu zdařilý, přálo nám počasí, šťastná nálada i to v jakém složení jsme se sešli. Pobytu se zúčastnilo 15 členů LOU, dvě členky OUT a čtyři další sympatizanti z okruhu rodinných příslušníků. Tak to je celkem slušná porce, nemyslíte?

Zapsala: Eva Nejedlová

Poslední dubnový víkend jsme společně vyrazili do Opárna – foto z eko pobytu naleznete ZDE.